wtorek, 16 lutego 2016

Jak możemy wspierać rozwój dzieci?



Chciałam dziś zachęcić do zajrzenia do książki, która może być przydatna dla każdego "początkującego" rodzica. Generalnie nie lubię poradników - wolę polegać na intuicji. Na publikację "Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?" natknęłam się przez przypadek, kiedy zaczynałam przygodę z macierzyństwem.




Przeczytałam ją w mgnieniu oka. Autorami książki jest małżeństwo psychologów Natalia i Krzysztof Minge, jednak nie jest to książka, która zanudza psychologicznymi teoriami. W przystępny sposób, zrozumiałym językiem autorzy wprowadzają nas w tajniki rozwoju dziecka od niemowlęctwa do przedszkolaka. Niby jako rodzice wszystko wiemy, niby naczytaliśmy się na forach ;) ale dzięki książce można sobie pewne zagadnienia uporządkować, poszerzyć wiedzę, zrozumieć perspektywę dziecka.



W każdym rozdziale znajdziemy wskazówki, ćwiczenia oraz wyodrębnione najważniejsze kwestie do zapamiętania.


Całość moim zdaniem jest nieprzesadzona, konkretna, rzeczowa i czasem naprawdę przypominająca, że to, co modne w dzisiejszych czasach wcale nie musi być dobre dla naszych dzieci.







Spis treści

Wprowadzenie

1. Po co wspomagać rozwój intelektualny niemowlaka i małego dziecka?

  • Z jakim potencjałem się rodzimy?
  • Która półkula jest lepsza?
  • Kto skuteczniej myśli: dorośli czy dzieci?
2. Rozwój zmysłów
  • Wzrok
  • Słuch
  • Zmysł powonienia i smaku
  • Dotyk
  • Zmysł równowagi
3. Aktywność fizyczna
  • Niemowlę
  • Noszenie
  • Leżenie
  • Pełzanie i raczkowanie
  • Bujanie, tańczenie, huśtanie, czyli niemowlę nie jest ze szkła
  • Dziecko w wieku od roku do trzech lat
  • Chodzenie, bieganie, skakanie
  • Huśtanie i kręcenie – zmysł równowagi nadal ważny
  • Łapanie, rzucanie i lepienie, czyli ćwiczenie sprawności manualnej
  • Przedszkolak
4. Rozwijamy mózg dziecka, czyli… sprawiamy jemu i sobie przyjemność
  • Jakie nastawienie umożliwia sukces?
  • Kto ma dobrze się bawić?
  • Jak zaplanować działania?
  • Jak zorganizować otoczenie?
  • Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice?
5. Mowa i głośne czytanie dziecku
  • Kiedy mówić do dziecka?
  • Po co mówić do dziecka?
  • Jak mówić do dziecka?
  • Kiedy warto zacząć czytać dziecku?
  • Po co czytać niemowlęciu?
  • Po co czytać przedszkolakowi?
  • Jak czytać dzieciom książki?
  • Co czytać dzieciom?
  • Dlaczego to dorosły (a nie dziecko) powinien czytać na głos?
6. Nauka czytania
  • Kto może uczyć się czytać?
  • Po co uczyć czytać małe dzieci?
  • Jak można uczyć się czytać w każdym wieku (czyli od trzeciego miesiąca życia)?
  • Etapy nauki czytania
  • Jak zorganizować naukę?
  • Jak dostosować sposób pracy z dzieckiem do jego wieku?
  • Kontrowersje wokół metody globalnego czytania
7. Matematyka
  • Czym jest matematyka?
  • Dla kogo matematyka jest trudna?
  • Kiedy najłatwiej opanować matematykę?
  • Jak wprowadzać matematykę intuicyjną
  • (dla dzieci do trzech lat)?
  • Jak wprowadzać w świat matematyki dzieci starsze?
  • Porównywanie i klasyfikacja
  • Liczebność i proste działania
  • Geometria i stereometria
8. Wiedza
  • Po co komu ta wiedza?
  • Przecież ono i tak nic nie rozumie!
  • Co nas właściwie interesuje?
  • Jak pokazywać dziecku świat w sposób interesujący i łatwy w odbiorze?
  • Bity informacji
  • Programy wiedzy
  • Gry
  • Plakaty
  • Układanki i modele
  • Filmy
  • Eksperymenty
9. Języki obce
  • W jakim wieku należy uczyć się języków?
  • Po co uczyć małe dzieci języków?
  • Czy dwujęzyczność szkodzi?
  • Jak nauczać języków obcych małe dziecko?
  • Immersja
  • Nauczanie poprzez czytanie globalne
  • Oddziaływanie na wiele zmysłów
  • Rozwieszanie etykiet
  • Czego należy unikać, nauczając języków?
10. Wychodzimy z domu
  • Dzieci kochają podróże
  • Dokąd warto zabrać dziecko?
  • Niemowlę
  • Dziecko w wieku od roku do trzech lat
  • Przedszkolak
  • Jak zaplanować wyprawę?
  • Przygotowanie wycieczki do muzeum, zoo, ogrodu botanicznego itp.
  • Wyjście do teatru
  • Wyjście na koncert, do opery
  • Wycieczka na łono natury
11. Rozwój pamięci i wspomnienia
  • Jak działa pamięć małego dziecka?
  • Co może zapamiętać małe dziecko?
  • Jak rozwijać pamięć dziecka?
  • Powtarzanie
  • Gromadzenie pamiątek
  • Opowieści
12. Koncentracja
  • Czy noworodek może się skoncentrować?
  • Czego potrzebuje dziecko, by rozwijać umiejętność koncentracji?
  • Jak można ćwiczyć z dzieckiem koncentrację?
  • Niemowlę
  • Dziecko w wieku od roku do trzech lat
  • Przedszkolak
13. Emocje
  • Jaki jest związek intelektu z emocjami?
  • Jak wspomagać rozwój emocjonalny dziecka?
14. Zagrożenia dla rozwoju małego dziecka
  • Utrwalone przekonania i przesądy
  • Zabawki
  • Telewizja i reklama
  • Komputery i Internet
  • Odżywianie

3 komentarze:

  1. Cieszymy się bardzo, że książka się podoba. Zachęcamy do lektury innych naszych książek. Pozdrawiamy Natalia i Krzysztof Minge

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz :) Ta książka była dla nas wartościowa i na pewno zajrzymy do następnych.

      Usuń
  2. 45 yr old Sales Representative Nikolas Terbeck, hailing from Smith-Ennismore-Lakefield enjoys watching movies like Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti and Cooking. Took a trip to Kenya Lake System in the Great Rift Valley and drives a Maxima. moj ostatni wpis na blogu

    OdpowiedzUsuń